Tynieckie Recitale Organowe to cykl koncertów organowych, które odbywają się w wakacyjne niedziele w Opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu. Organizowane są od 1971 r. W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka organowa z różnych epok – od renesansu, po współczesność. Podczas koncertów najwybitniejszym wirtuozom organów towarzyszą również artyści innych specjalności: kameraliści, wokaliści oraz chóry.
Tegoroczne Tynieckie Recitale Organowe – pod kierownictwem artystycznym Piotra Czarakcziewa – będą już 48. edycją wydarzenia. W programie znalazły się cztery koncerty – 10, 17, 24 oraz 31 lipca, o godz. 16.00. Formuła każdego z nich obejmuje solowy występ wirtuoza-organisty oraz kameralisty (solisty lub duetu instrumentalnego). Na organach zagrają: Witold Zalewski, Krzysztof Musiał, Ewelina Bachul oraz Tadeusz Barylski. Towarzyszyć im będą: Leszek „HeFi” Wiśniowski (flet), Jan Czyżewski (altówka), Amelia Lewandowska-Wojtuch (flet) i Wojciech Wojtuch (gitara) oraz Jan Kalinowski (wiolonczela). Będzie można usłyszeć m.in. utwory Johanna Sebastiana Bacha, Feliksa Nowowiejskiego, Ferenca Liszta, Césara Francka czy Louisa Vierne.
Bilety w cenie 50 zł – normalny i 40 zł – ulgowy/zniżkowy dla posiadaczy karty Podgórze
w Kulturze lub Karty Seniora CKP można kupić online, osobiście w Centrum Kultury Podgórza
(ul. Sokolska 13, Punkt Informacyjny, parter) lub bezpośrednio przed każdym z recitali (przy wejściu do kościoła).
Organizatorami są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu, a jego partnerem Rada Dzielnicy VIII Dębniki. Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: TVP3 Kraków, Radio Kraków, Magiczny Kraków, dwutygodnik miejski Kraków.pl oraz telewizja miejska Kraków.pl.
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
1 /

PROGRAM

Miejsce: Opactwo oo. Benedyktynów w Tyńcu
Kierownictwo artystyczne: Piotr Czarakcziew

 
10 lipca/niedziela, godz. 16.00
Witold Zalewski – organy
Leszek „HeFi” Wiśniowski – flet

W programie:

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll (dorycka) BWV 538

2. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Chorał z kantaty 147

3. Leszek Wiśniowski (1965-)
„Dialectic"
„B-A-C-H/C-A-G-E”

4. César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll nr 3

5. Louis Vierne (1837-1937)
Carillon de Westminster op. 54 nr 6 

Bilety: 50 zł/40 zł*
KUP BILET 

17 lipca/niedziela, godz. 16.00
Krzysztof Musiał – organy
Jan Czyżewski – altówka

W programie:

1. Louis Vierne (1870-1937)
II Symfonia organowa op. 20
Allegro
Choral

2. Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Fantazja e-moll No. 9
Siciliana
Vivace
Allegro

3. Pietro Locatelli (1695-1764)
Kaprys D-dur op. 3 No. 23, Il Labirinto armonico

4. Ferenc Liszt (1811-1886)
Fantazja i fuga na temat chorału Ad nos, ad salutarem undam

Bilety: 50 zł/40 zł*
KUP BILET

24 lipca/niedziela, godz. 16.00
Ewelina Bachul – organy
Amelia Lewandowska-Wojtuch – flet
Wojciech Wojtuch – gitara

W programie:

1. Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Improwizacje na temat „Święty Boże", op. 38

2. Feliks Nowowiejski (1877-1946)
Preludium: Adoremus op. 31 no 2

3. Adam Hławiczka (1908-1995)
Wierzyć mię Panie ucz

4. Jan Nepomucen Bobrowicz (1805-1881)
6 walców i polonez op. 11 na flet i gitarę

5. Zbigniew Bargielski (1935-)
Notturno na flet i gitarę (1986) – prawykonanie

6. Konstanty Gorski (1859-1924)
Fantazja organowa f-moll

Bilety: 50 zł/40 zł*
KUP BILET

31 lipca/niedziela, godz. 16.00
Tadeusz Barylski – organy
Jan Kalinowski – wiolonczela

W programie:

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja super „Komm, Heiliger Geist” BWV 651

2. Tadeusz Barylski (1989-)
Improwizacja „Fantazja Jasnogórska”
Intrada
Bogurodzica
Apel

3. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sarabande z I Suity G-dur na wiolonczelę solo BWV 1007

4. Witold Lutosławski (1913-1994)
Wariacja Sacherowska

5. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sarabande z II Suity d-moll na wiolonczelę solo BWV 1008

6. Krzysztof Penderecki (1933-2020)
Per Slava

7. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sarabande z III Suity C-dur na wiolonczelę solo BWV 1009

8. César Franck (1822-1890)
Fantazja A-dur

9. Flor Peeters (1903-1986)
Concert Piece op. 52 a

Bilety: 50 zł/40 zł*
KUP BILET

*Bilet ulgowy/zniżkowy dla posiadaczy karty Podgórze w Kulturze lub Karty Seniora CKP

ARTYŚCI

WITOLD ZALEWSKI –  w 1992 r. ukończył Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 r. pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.
W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich. W 2011 r. został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice".
Jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych" (wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 r.) oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego".
W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

LESZEK WIŚNIOWSKI (pseudonim HeFi) – flecista, saksofonista, kompozytor, pedagog. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fletu prof. Jerzego Jarosika i studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Obecnie prowadzi klasę „Gry na flecie w zakresie muzyki jazzowej” w Katedrze Jazzu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i w Szkole Muzycznej II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym m.in: Międzynarodowego Konkursu Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych Jazz Juniors (Kraków 1993r), I Konkursu Standardów Jazzowych (Siedlce 1996), nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki (1998), Nowej Tradycji (Warszawa 2001r.), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągniecia artystyczne (2015) Muzyk konsekwentnie wykraczający poza ramy jednego stylu czy gatunku, intuicyjnie łączący odległe przestrzenie muzyczne. Głównie związany jest z muzyką jazzową i współczesną. Jest członkiem stowarzyszenia wykonawców muzyki współczesnej „Muzyka Centrum” Jak lider własnego zespołu bądź uczestnik innych projektów występował w Europie, Azji i Ameryce. Koncerty jego zespołu emitowane były przez TVP Kultura, PR II, PR III. Nagrał 5 płyt autorskich: Leszek HeFi Wiśniowski Lechoechoplexita (CM Records 2006), Leszek HeFi Wiśniowski - Kinetyka (EWmusic 2010), HeFi Quartet feat. Krzesimir Dębski – Live (TWDA 2013), HeFi Quartet - Parallax Error (Sjrecords 2017), Leszek Wiśniowski / Ewa Lipska „Awaria Świata” (Requiem Records 2021). Brał udział w nagraniu blisko 30-stu płyt innych muzyków jako współautor lub gość projektu. Tworzy unikatowe projekty z ikonami światowego fletu jazzowego i awangardowego: Jamie Baum i Robertem Dickiem. W 2018 został zaproszony do wspólnego koncertu „Tribute to Dave Valentine” który odbył się w Orlando w USA, gdzie wystąpił wspólnie z amerykańskimi znakomitościami fletowymi jak Ernesto Fernandez, Orlando, Maraca Valle Ali Ryerson, Nestor Torres, Mark Vinci. Wiśniowski współpracował również z artystami reprezentującymi bardzo różne obszary estetyczne, m.in. Joanną Słowińska, Agatą Zubel, Krzesimirem Dębskim, Markiem Chołoniewskim, Leszkiem Możdzerem, Krzysztofem Ścierańskim, Dominikiem Wanią, Pawłem Kaczmarczykiem, Michałam Nestorowiczem, Vishwa Mohan Bhattem, Giridharem Udupa, Sandeshem Popatkar (INDIA). Jako solista współpracował z orkiestrami: Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Archetti, Sinfonia Baltica, Filharmonia Pomorska, Philharmonic Chamber Orchestra Leopolis (Lwów), Filharmonia w Guadalajara (Meksyk), Filharmonia Dolnośląska, Filharmonia Futura. Brał udział w projektach Ośrodka Praktyk Teatralnych – Gardzienice. Koncertował i nagrywał w Azji, Ameryce i w Europie. Zrealizował partie solowe na ścieżkach dźwiękowych 8 filmów z muzyką Krzesimira Dębskiego i Zygmunta Koniecznego: „Stara Baśń” (reż. Jerzy Hoffman, muz. Krzesimir Dębski), „Magiczne Drzewo” (reż. Andrzej Maleszka; film nagrodzony Emmy Award 2007), „Ranczo” (reż. Wojciech Adamczyk, muz. Krzesimir Dębski), „Tylko nie teraz” (reż. Walerij Pendrakowski, muz. Zygmunt Konieczny), „Nie ten człowiek” (reż. Paweł Wendorff, muz. Zygmunt Konieczny), „1920 Wojna i miłość” (reż. Maciej Migas, muz. Zygmunt Konieczny) „Święty interes” (reż. Maciej Wojtyszko, muz. Zygmunt Konieczny), „Sztos 2” (reż. Olaf Lubaszenko, muz. Krzesimir Dębski).

KRZYSZTOF MUSIAŁ – urodził się w 1992 roku w Brzesku. Naukę gry na organach rozpoczął
w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie i kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasach prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck (klasa prof. Arvida Gasta). Obecnie jest doktorantem krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017) oraz II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha. 
Interesuje się również muzyką kameralną. Wraz z Jakubem Woszczalskim wykonuje utwory przeznaczone na duo organowe, a ich współpraca została doceniona podczas Konkursu Muzyki Organowej i Organowo-Kameralnej "Artem Cameralem Promovere" w Mielcu (2016), gdzie zdobyli I nagrodę oraz dalsze wyróżnienia. Zostali również finalistami I Międzynarodowego Konkursu Duetów Organowych „A Quattro Mani” w Nowym Sączu (2018).
Występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, a wśród nich są m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Staromiejskie Koncerty Organowe w Poznaniu, Tynieckie Recitale Organowe, Festiwal Organowy Młodych w Sejnach, czy Wieczory Tumskie we Wrocławiu. Koncertował również we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie.
Dokonał nagrań dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego, które wydane zostały na płycie "Młodzi Organiści w Koncertach u św. Marcina" w 2018 roku. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów, m.in. Johannesa Gefferta, Lorenzo Ghielmiego, Gerharda Gnanna, Bernharda Haasa, Michela Radulescu, Juliana Gembalskiego i Józefa Serafina.
Pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz Miejskim Ośrodku Kultury w Brzesku. Jest również członkiem Komisji Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej.

JAN CZYŻEWSKI – altowiolista, absolwent Hanns Eisler Hochschule für Musik w Berlinie w klasie prof. Simone von Rahden oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Piotra Reicherta.
Dotychczas doskonalił swój warsztat solistyczny i kameralny w klasach m.in. Michała Bryły, Katarzyny Budnik, Wojciecha Koprowskiego, Izabelli Szałaj-Zimak, Birgitty Wollenweber czy Vinety Sareiko. Uczestnicząc wielokrotnie w muzycznych kursach mistrzowskich i warsztatach, miał ponadto okazję współpracować z wybitnymi instrumentalistami takimi jak Vladimir Bukac czy Arto Noras.
Został laureatem licznych konkursów altówkowych i kameralnych, w tym we Wrocławiu (2013), Szczecinie (2014), Bydgoszczy (2017), Gdańsku (2017) i Krakowie (2018), zaznaczając również swoją obecność w półfinałach konkursów międzynarodowych, w tym 53. Konkursu Beethovenowskiego w Hradec (2015) oraz XI Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017). Występował także w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. Filharmonii Narodowej, a także siedzibach NOSPR czy Sinfonii Varsovii.
Szczególnym uczuciem darząc muzykę kameralną i wymianę artystycznych idei, występował w licznych formacjach takich jak Muscada String Quartet czy Santander Orchestra, a także uczestnicząc w projektach towarzyszącym Festiwalowi Warszawska Jesień czy Forum Neue Musik w Berlinie.
Obecnie związany z Krakowskim Kwintetem Harfowym, w który w kwietniu 2022 roku wydał debiutancki album "Hommage".

EWELINA BACHUL – organistka, w 2018 r.  ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jest także absolwentką (dyplom z wyróżnieniem) studiów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Śląskim, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium Burmistrza Miasta Cieszyna. Zdobyła nagrody na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach solowych i kameralnych, m.in. w Sankt-Petersburgu (Rosja), Warszawie, Krakowie, Mielcu, Nowym Sączu, Bielsku-Białej. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (Czechy, Rosja, Litwa). Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki organowej i improwizacji, prowadzonych przez: Davida Titteringtona, Gerharda Gnanna, Ludgera Lohmanna, Christophe’a Mantoux, Desmonda Huntera, Dalibora Miklavcica, Wolfganga Seifena, Pietera van Dijka, Nigela Allcoata. Nagrała dwie solowe monograficzne płyty: ORG-homage! (2017) oraz CANTUS FIDEI IN ORGANIS TRADITUS (2020). Jej nagrania płytowe były emitowane w belgijskim Organroxx Radio, Programie Drugim Polskiego Radia, Polskim Radiu Katowice. W kręgu jej zainteresowań znajduje się muzyka romantyczna i współczesna – dokonała kilku prawykonań utworów współczesnych polskich kompozytorów. Jest nauczycielem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej
w Bielsku-Białej.

AMELIA LEWANDOWSKA-WOJTUCH – flecistka, kameralistka, muzyk orkiestrowy. Od 7 roku życia nagradzana na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach fletowych. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dr hab. Zbigniewa Kamionki, mgr Magdaleny Mariańskiej-Dec oraz prof. Wally Hase (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien). Swoje umiejętności doskonaliła podczas lekcji mistrzowskich ze światowej sławy wirtuozami: Peterem-Lukasem Grafem, Andreą Lieberknecht, Anną Garzuly, Dejanem Gavricem, Robertem Dick, Łukaszem Długoszem, Urszulą Janik. Propaguje sztukę gry na flecie piccolo i flecie altowym, sięgając po mało znaną literaturę na te instrumenty. Współtworzy różnorodne formacje kameralne: Krakowski Kwintet Harfowy, wielokrotnie nagradzany kwintet dęty Aperto Quintet, oraz duet z mężem – gitarzystą Wojciechem Wojtuchem. Współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Opery Krakowskiej, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Zamku
w Wilanowie, Małopolską Orkiestrą Kameralną. Od 2021 r. pierwsza flecistka Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”.

WOJCIECH WOJTUCH – pedagog, gitarzysta, kameralista. Laureat kilkunastu konkursów gitarowych, m.in. w Sanoku, Kielcach, Dolnym Kubinie, Tychach, Świdnicy. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu, w klasie gitary mgr Janusza Marczewskiego. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie gitary prof. dr hab. Wandy Palacz oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Zarządzanie kulturą - studia podyplomowe). Aktualnie uczestnik Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Prowadzi prace badawcze nad nieznanym polskim repertuarem na flet i gitarę oraz literaturą na ten skład instrumentalny, inspirowaną folklorem różnych narodowości i kultur. Sięga po nieznany, zapomniany repertuar solowy i kameralny. Od 2012 r. prowadzi działalność pedagogiczną, a jego uczniowie zdobywają najwyższe lokaty w konkursach regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Uczestniczy w pracach jury, prowadzi warsztaty oraz prelekcje dla uczniów szkół muzycznych I stopnia. Współorganizator i pomysłodawca I Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych". Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2021 oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2022.

TADEUSZ BARYLSKI  –  pochodzący z Częstochowy organista, pianista i pedagog. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat, w Zespole Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie. Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy i dra Daniela Prajznera oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fortepianu prof. Hanny Kryjak oraz dra Huberta Salwarowskiego. Warsztat doskonalił podczas mistrzowskich kursów organowych i fortepianowych pod kierunkiem wybitnych profesorów z Europy i USA. Wciąż rozwija swoje umiejętności gry na organach. Obecnie kształci się na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie pracuje nad sztuką improwizacji organowej. 
Jest założycielem i prezesem Stowarzyszenia Fiori Musicali, promującego muzykę klasyczną i młodych wyróżniających się wykonawców. Wraz ze stowarzyszeniem organizuje cykliczne koncerty muzyki organowej w Koniecpolu, na Jasnej Górze oraz w małych miejscowościach Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Jego aktywna działalność koncertowa obejmuje zarówno recitale organowe, ja i występy z licznymi solistami, chórami, orkiestrami i zespołami kameralnymi. Jest tegorocznym Stypendystą Prezydenta Miasta Częstochowy dla uzdolnionych artystycznie, które w przeszłości odbierał już trzykrotnie. W swoim dorobku ma dwie płyty organowe, zawierające repertuar od Jana Sebastiana Bacha po muzykę XX wieku, nagrane w najbardziej znanych sanktuariach maryjnych na terenie Polski: w Krzeszowie i na Jasnej Górze. Zawodowo pełni funkcję organisty i chórmistrza w Sanktuarium św. Antoniego w Dąbrowie Górniczej oraz prowadzi klasę fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych im. Feliksa Rybickiego w Tychach.

JAN KALINOWSKI – kształcił się w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, École Normale de Musique w Paryżu i Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem wybitnych profesorów: Witolda Hermana, Paula Julien i Petera Bucka. Pracował również pod kierunkiem: Davida Geringasa, Ivana Monighettiego i Arto Norasa. Jest stypendystą fundacji polskich i zagranicznych, a także Miasta Krakowa, Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrywał dla radia i telewizji, m.in. koncerty wiolonczelowe Witolda Lutosławskiego (Libańska Orkiestra Narodowa; Azerbejdżańska Orkiestra Narodowa) i Marka Stachowskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej). Jako solista występował pod batutą m.in.: Raufa Abdullayeva, Łukasza Borowicza, Michała Dworzyńskiego, Jacka Kaspszyka, Pawła Przytockiego, Daniela Rajskina, Wojciecha Czepiela, Adama Klocka, Jacka Rogali, Antoniego Wita, Jacka Rafała Delekty, Macieja Tworka, Pawła Kotli, Jurka Dybała i Pawła Kapuły.
Występował na najbardziej prestiżowych estradach świata m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Odbywał kilkutygodniowe tournée promujące muzykę polską w takich krajach i rejonach świata jak Bliski Wschód (2006); Kaukaz (2013); Gruzja (2014); USA i Korea Południowa (2015); Meksyk (2015, 2016); Brazylia i Argentyna (2016, 2017); USA (2017); Chiny (2018).
Od 2001 roku, wraz z pianistą Markiem Szlezerem, tworzy zespół Cracow Duo. Muzycy regularnie nagrywają i wydają płyty. Ich albumy otrzymały liczne nagrody i wyróżnienia: Aleksander Tansman - utwory na wiolonczelę i fortepian (DUX, 2009), Fryderyk Chopin - utwory kameralne (DUX, 2010; z udziałem Bartłomieja Nizioła; nagroda francuskiej krytyki La Clef de ResMusica i nominacja do Nagrody Polskich Melomanów Programu 3 PR), Krzysztof Penderecki - utwory kameralne vol. I (DUX, 2014, nagroda Gramophone Editor’s Choice). Muzycy brali udział w nagraniu albumu real life song Joanny Freszel (DUX, 2015, nagroda Prix de la SACD). Opublikowali również płytę Dedykacje (DUX, 2013) będącą rejestracją utworów napisanych dla Cracow Duo przez krakowskich kompozytorów.
Z okazji 15 lat wspólnej działalności artystycznej ukazała się książka „Spod estrady”, będąca wywiadem Mateusza Borkowskiego z artystami oraz płyta Memories (DUX, 2016). W roku 2018 nakładem wydawnictwa Warner Classics ukazała się płyta Polish Music Experience nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Nagrania muzyków, oprócz pochlebnych recenzji otrzymały liczne nominacje do Polskich Nagród Fonograficznych „Fryderyk”.
Fascynacja muzyką polską powoduje, że artysta od początku działalności aktywnie włącza się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła m.in.: Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego. Wraz z Markiem Szlezerem, wykonuje również wiele utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla Cracow Duo przez wielu autorów polskich i zagranicznych, w tym koncertów z orkiestrą. Swoje koncerty instrumentalne zadedykowali im Krzysztof Meyer (2017), Marta Ptaszyńska (2019) oraz Piotr Moss (2020).
W roku 2022 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Wykłada na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie od 2010 roku prowadzi swoją klasę wiolonczeli. W roku 2014 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta z jego autorskim projektem pod nazwą Polska muzyka wiolonczelowa, zawierającą utwory polskich kompozytorów na składy od jednej do ośmiu wiolonczel. Jan Kalinowski nagrał również V Suitę Jana Sebastiana Bacha dla Towarzystwa Bachowskiego oraz wziął udział w nagraniu płyty: Krzysztof Penderecki – utwory kameralne vol. II Violoncello Totale (DUX, 2017).
Jan Kalinowski od roku 2012 gra na instrumencie Wojciecha Topy.

Organizatorzy/Partnerzy:

logo CKP
Logo Fundacja Chronić Dobro
Logo Dzielnica VIII

Patroni medialni:

Plakaty

Na skróty

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej.