Starodawne fidel płocka i suka biłgorajska wskrzeszają brzmienia znane naszym dalekim przodkom, fagot dobarwia i zaskakuje, akordeon rozszerza harmonię wprowadzając jazzowe skale i niespotykane rytmy.

Fidel Płocka to instrument strunowy, smyczkowy. Wykonany z jednego kawałka drewna. Prawdopodobnie pochodzi z XVI w. Oryginał instrumentu wykopano w 1985 r. podczas badań archeologicznych na płockiej starówce. Podczas gry jest on trzymany w pozycji kolanowej, a struny skracane są przez boczny dotyk paznokciem (tzw. technika paznokciowa). Ta technika wykonawcza zanikła w Polsce pod koniec XIX wieku.
Suka biłgorajska to archaiczny instrument smyczkowy, pochodzący z okolic Kocudzy k/Janowa Lubelskiego. Pierwsze wzmianki o instrumencie pojawiają się w roku 1888. Kolejnym jak dotychczas najlepszym źródłem informacji o tym chordofonie jest akwarela wykonana w 1895 roku przez znanego malarza Wojciecha Gersona. Niestety do naszych 4 czasów nie przetrwał żaden egzemplarz tego instrumentu. Została ona zrekonstruowana w 30lat temu.

Wykonawcy

Katarzyna Słota-Marciniec - mezzosopran, słowo o muzyce
Absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego oraz psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po studiach muzycznych umiejętności wokalne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem R. Karczykowskiego. Specjalizuje się w wykonawstwie liryki wokalnej, interesuje się także muzyką operową i operetkową. Współpracowała z teatrami: w Schwedt (Niemcy), z Operą Krakowską i Gliwickim Teatrem Muzycznym. Od kilkunastu lat zaangażowana jest również w realizację audycji umuzykalniających krakowskiej Filharmonii (jako śpiewaczka i prelegent). Obok działalności artystycznej zajmuje się też pedagogiką: pracuje jako nauczyciel śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II st. im. Br. Rutkowskiego w Krakowie oraz jako wykładowca w krakowskiej Akademii Muzycznej. Współpracuje również z Uniwersytetem Jagiellońskim prowadząc kursy z Emisji głosu.
Aleksandra Kauf-Tyrała - suka biłgorajska, fidel płocka
Studiowała na Wydziale Instrumentalnym, specjalność: wiolonczela, pod kierunkiem ad. II st. Doroty Imiełowskiej, a w 2017r. ukończyła studia w klasie Fideli kolanowych prof. Marii Pomianowskiej. Brała udział w wielu Festiwalach muzyki etnicznej i World Music, gdzie miała okazję wystąpić na jednej scenie z takimi osobami jak: Man Li Szczepańska, Anna Krysztofiak, Wojciech Majewski, Kamal Sabri, Kayhan Kalhor, Ali Bahram Fard, Hossein Alizadeh, Saba Alizadeh, Ali Boustan, Ikram Khan, Rahul Pophali oraz Grażyna Auguścik. W 2016r. dołączyła do składu zespołu „Reborn” Marii Pomianowskiej, z którym nagrała płytę „The voice of suka”, która znalazła się na liście TOP OF THE WORLD prestiżowego brytyjskiego magazynu SongLines. Wraz z Marią Pomianowską koncertuje w wielu miastach Polski, Europy, Azji oraz w Stanach Zjednoczonych.
Dominik Tekielak - fagot
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fagotu. Brał udział w festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Jako fagocista i kontrafagocista występował min z Orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Kaliskiej, Opery Krakowskiej, CORda Cracovia, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną. Występował pod batutą m.in. takich dyrygentów jak Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Latham Koenig, Jerzy Maksymiuk, Colin Metters, Marek Moś, Krzysztof Penderecki, Ruben Silva, Daniel Stabrawa, Yoav Talmi, Jean-Luc Tingaud, Antoni Wit. Zajmuje się również pedagogiką pracując jako nauczyciel fagotu w Szkole Muzycznej I st. nr 1 im. St. Wiechowicza w Krakowie.
­
­

Plakaty

Na skróty

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej.