Już od pół wieku łączą magię liczącego blisko 1000 lat Opactwa Benedyktynów w Tyńcu z magią instrumentu, jakim są organy – nieoczywistego, wymagającego i ponadczasowego. W okresie PRL-u były dla krakowian „muzycznym oknem na świat” i do dziś przyciągają melomanów chcących posłuchać muzyki organowej w wykonaniu najwybitniejszych wirtuozów – polskich i zagranicznych. W tym roku odbędzie się jubileuszowa, 50. edycja Tynieckich Recitali Organowych, warto więc już teraz uwzględnić ją w swoim wakacyjnym kalendarzu. Tegoroczne festiwalowe koncerty odbędą się w cztery letnie, niedzielne popołudnia: 7 i 21 lipca oraz 4 i 18 sierpnia 2024 roku, o godz. 16.00. Organizatorami wydarzenia są Centrum Kultury Podgórza oraz Fundacja Chronić Dobro. Odbywa się ono przy wsparciu finansowym Dzielnicy VIII Dębniki.
Tynieckie Recitale Organowe to cykl koncertów organowych, które odbywają się w wakacyjne niedziele w Opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu. Organizowane są od 1972 r. (z niewielką przerwą). W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka organowa z różnych epok – od renesansu, po współczesność.
Organizatorami są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu (Fundacja Chronić Dobro), a jego partnerem Rada Dzielnicy VIII Dębniki.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i fuga Es-dur BWV 552 Sonata c–moll na skrzypce i organy BWV 1017 Siciliano. Largo – Allegro – Adagio – Allegro
Mieczysław Surzyński (1866 - 1924) Chant triste ze zbioru Improvisations pour orgue op. 36 (transkrypcja na skrzypce i organy Jadwiga Bialic)
Marian Sawa (1937-2005) Bogurodzica na skrzypce z towarzyszeniem organów
César Franck (1822-1890) Choral no. 3 a-moll
L. Vierne (1870-1937) 24 Pièces de fantaisie - Carillon de Westminster op.54
Jubileuszowa edycja Tynieckich Recitali Organowych
Arkadiusz Bialic – organista, pedagog, animator życia muzycznego, absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Józefa Serafina (dyplom z wyróżnieniem). Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich w zakresie wykonawstwa historycznego oraz symfonicznej muzyki organowej, m.in. u: Marie-Clair Alain, Guya Boveta, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Ludgera Lohmana, Daniela Rotha i Haralda Vogela. Ukończył studia podyplomowe w Hochschule für Musik we Freiburgu, u prof. Zsigmonda Száthmary oraz studia solistyczne w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Adiunkt na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, prezes Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego, rzeczoznawca organowy, a także dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Dni Muzyki Organowej w Krakowie oraz Kromer Biecz Festival. Autor licznych nagrań dla polskiego i słowackiego radia oraz nagrań płytowych. W swoim dorobku ma szereg prawykonań utworów klasycznych i współczesnych. Występował na festiwalach w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii Ukrainie i we Włoszech oraz na większości festiwali organowych w Polsce.
fot. archiwum artysty
Jadwiga Bialic – skrzypaczka, pedagog Małopolskiej Akademii Talentów w zakresie gry w orkiestrze smyczkowej, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Henryka Keszkowskiego oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, u prof. Teresy Głąbównej i dr. Macieja Lulka. Uczestniczka licznych solowych i kameralnych kursów mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez: Albrechta Breuningera, Teresę Głąbównę, Sirkkę Liisę Kaakinen-Pilch, Nigela Kennedy’ego, Daniela Stabrawę, a także wielu kursów orkiestrowych m.in.: Festival Junger Künstler Bayreuth, Young Euro Classic czy Junges Klangforum Mitte Europa w Berlinie. Prymariuszka Żeleński String Quartet, współtworząca skrzypcowo-organowe Bialic Ensemble. Od 2008 roku członkini grupy pierwszych skrzypiec Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Współpracuje z orkiestrami: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie. Aktywna również jako kameralistka – występowała m.in. z Paulem Esswoodem, Sirkką Liisą Kaakinen-Pilch, Kevinem Kennerem, grając zarówno na instrumencie historycznym, jak i na skrzypcach współczesnych.