Już od pół wieku łączą magię liczącego blisko 1000 lat Opactwa Benedyktynów w Tyńcu z magią instrumentu, jakim są organy – nieoczywistego, wymagającego i ponadczasowego. W okresie PRL-u były dla krakowian „muzycznym oknem na świat” i do dziś przyciągają melomanów chcących posłuchać muzyki organowej w wykonaniu najwybitniejszych wirtuozów – polskich i zagranicznych. W tym roku odbędzie się jubileuszowa, 50. edycja Tynieckich Recitali Organowych, warto więc już teraz uwzględnić ją w swoim wakacyjnym kalendarzu. Tegoroczne festiwalowe koncerty odbędą się w cztery letnie, niedzielne popołudnia: 7 i 21 lipca oraz 4 i 18 sierpnia 2024 roku, o godz. 16.00. Organizatorami wydarzenia są Centrum Kultury Podgórza oraz Fundacja Chronić Dobro. Odbywa się ono przy wsparciu finansowym Dzielnicy VIII Dębniki.
Tynieckie Recitale Organowe to cykl koncertów organowych, które odbywają się w wakacyjne niedziele w Opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu. Organizowane są od 1972 r. (z niewielką przerwą). W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka organowa z różnych epok – od renesansu, po współczesność.
Organizatorami są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu (Fundacja Chronić Dobro), a jego partnerem Rada Dzielnicy VIII Dębniki.
Michael Utz - organy Zespół „Musica Graziosa”: Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa i Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn
Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Sonate Nr. 1 c-moll op. 27 Präludium – Andante – Finale
Jan Janca (1933-2023) Orgelverse über Hilf Herr, meines Lebens
*
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonata G-dur Wq 139 Adagio un poco – Allegro – Allegro (harfa, basso continuo)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) III Koncert Brandenburski G-dur BWV 1048: Allegro (harfa, klawesyn)
*
Robert Schumann (1811-1856) Mit innigem Ausdruck op. 65 nr 2 Allegretto op. 58 nr 4
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Sonata f-moll op. 65 nr 2 Allegro – Adagio – Andante recitativo – Allegro assai vivace
Jubileuszowa edycja Tynieckich Recitali Organowych
Michael Utz – studiował muzykę kościelną, dyrygenturę i organy na uczelniach w Hanowerze, Berlinie i Groningen. Jego wykładowcami byli: Wolfgang Zerer (organy), Lutz Köhler (dyrygentura), Erika Lux (fortepian), Lajos Rovatkay (klawesyn) i Peter Winkler (klasa pieśni). Uczestniczył w kursach mistrzowskich z Haraldem Vogelem, Jean Boyer, Davidem Titteringtonem i Jonem Laukvikiem. Był organistą w Berlinie, wykładowcą akompaniamentu na kursie teatru muzycznego na Berlińskim Uniwersytecie Sztuki, a także członkiem Berlińskiego Chóru Państwowego i Katedralnego. W roku 2003 został kantorem w kościele opactwa Brauweiler w Kolonii. Od 2009 roku kieruje Chórem Miejskim Leverkusen, z którym wykonywał oratoria i koncerty chóralne w Opactwie Brauweiler i Forum Leverkusen. Jest dyrektorem artystycznym cyklu „Koncerty organowe w opactwie Brauweiler” oraz festiwalu Klasyczna Noc. Działa również aktywnie na polu muzyki współczesnej. Koncertuje jako organista, klawesynista i pianista. Występował w Europie, Tanzanii oraz Japonii.
fot. archiwum artysty
Paulina Tkaczyk-Cichoń – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyki, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu u prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz w Hochschule für Musik we Freiburgu, w klasie klawesynu i pianoforte u prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła także studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium, w klasie klawesynu prof. Christine Schornsheim. Studiowała grę na flecie barokowym traverso u prof. Karla Kaisera oraz u prof. Michaela Schmidta-Casdorffa, a swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. W 2002 roku założyła zespół Cantica Sacra, następnie Musica Graziosa, a w 2008 roku Finesis Trio. Członkini Baroque Collegium Musicum oraz Polskiego Towarzystwa Bachowskiego. Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się również muzyka współczesna, kompozycja i improwizacja. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic – absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie harfy u B. Lutak-Modrynić (dyplom z odznaczeniem) oraz Hochschule fuer Musik we Freiburgu w Niemczech, gdzie studiowała pod kierunkiem Ursuli Holliger. Brała udział w wielu międzynarodowych kursach interpretacji muzyki harfowej. Jako solistka i kameralistka uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w: Ankarze, Stambule, Pekinie, Brukseli, Wilnie i Bratysławie. Dokonała wielu prawykonań utworów, często jej dedykowanych, m.in.: P. Jalava (Finlandia), Ph. Czapłowskiego (Australia), M. Gatonskiej (USA), Y. Kima (Korea), M. Kirkoffa (Bułgaria/Polska), J. Zdechlikiewicza, M. Bienia, W. Widłaka, M. Pawełka, G. Majki, Sz. Tesarowicza, A. Konarskiego. Od 2003 roku jest pierwszą harfistką Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a od 2018 roku współpracuje jako wykładowca z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.