Program ma charakter videoporadnika. Jest skierowany do rodziców dzieci w wieku od 0 do ok. 12 lat. W każdym odcinku zaproszony gość, w rozmowie z prowadzącą (Joanną Pieczonką z Centrum Kultury Podgórza), przybliża widzom wybrany temat, a ujęcia ze studia przeplatane są fragmentami nagrań z omawianych zajęć, wydarzeń, czy innych kulturalnych aktywności – oferowanych przez jednostki CKP. Cykl ten skupia się na dwóch wybranych dziedzinach kultury i sztuki – teatrze oraz muzyce. Cztery zrealizowane odcinki są poświęcone kolejno: teatrowi familijnemu, teatrowi dla Najnajów, a także zajęciom umuzykalniającym i koncertom gordonowskim oraz nauce gry na instrumentach. Wszystkie można obejrzeć na kanale Centrum Kultury Podgórza w serwisie YouTube.

Mamo, tato – chodźmy razem do teatru!

Gościni pierwszego odcinka „Pory na Juniora” – Agnieszka Cianciara-Fröhlich, teatrolożka, reżyserka i aktorka współpracująca z Teatrem Praska 52 (działającym w  strukturach Centrum Kultury Podgórza) – opowiada o fenomenie teatru familijnego.
Oglądając go dowiecie się m.in. czym spektakl teatralny wygrywa z animowaną bajką, a wspólne wyjście do teatru z innymi, rodzinnymi formami rozrywki. Odkryjecie również dlaczego w teatrze familijnym spontaniczne reakcje małych widzów są pożądane, a rodzice mogą bawić się równie dobrze jak ich pociechy. Przekonacie się też, że: ruch i gest mogą „powiedzieć” więcej niż tysiąc słów, kuchnia może stać się scenerią dla barwnej przygody do świata wyobraźni, a idąc do teatru dzieci mogą odbyć „kurs dobrych manier” przy okazji, mimochodem.

Na koniec przedstawimy ofertę sceny familijnej Teatru Praska 52. Poznacie więc Gino i Suzi – dwójkę zabawnych kucharzy z czerwonymi nosami, którzy skradli serca rodzinnej publiczności oraz sprytnego Arlekina – bohatera bajki dell’Arte, którego perypetie bawią do łez i małych i dużych.

Bobasy na widowni, czyli o teatrze dla Najnajów

W drugim odcinku programu parentingowego „Pora na Juniora” goście – Marta i Cezary Skroccy, twórcy Teatru Chrząszcz w Trzcinie, wystawiający swoje spektakle dla dzieci m.in. na scenie CKP - Fortu Borek, opowiadają o teatrze dla Najnajów – czyli widzów naj-najmłodszych: od kilkumiesięcznych bobasów, przez żłobkowiczów, po przedszkolaki z początkowych grup, wraz z ich opiekunami.
Oglądając go, dowiecie się m.in. dlaczego w teatrze powstał osobny nurt dedykowany maluszkom – odkryjecie, co wyjątkowego ma im do zaoferowania, jakie wartości edukacyjne ze sobą niesie i w jaki sposób może wesprzeć ich rozwój sensoryczny oraz społeczny. Przekonacie się też, jak tworzy się „spektakle dla dzieci, na dziecięcych zasadach” – czemu w tym przypadku bardziej liczy się „być” niż „grać” i jak potężna jest moc komunikacji niewerbalnej w połączeniu z dziecięcą wyobraźnią. Będzie więc o podróży do barwnego świata kulek, piłeczek i wszystkiego co obłe; o rękawiczce zamieniającej się w kraba i rybkę oraz „zawijaniu w naleśnika” na teatralnej scenie! Nie zabraknie też kilku cennych rad jak przygotować siebie i swojego maluszka do pierwszego spotkania z teatrem.

Na koniec przedstawimy ofertę spektakli najnajowych Teatru Chrząszcz w Trzcinie, wystawianych w Forcie Borek (w ramach cyklu „Teatralne Poranki”) i w innych filiach Centrum Kultury Podgórza. Dowiecie się więc, co kryje się za takimi teatralnymi projektami jak: „Bam-Bam”, „MiSie”, czy „Witajki i Papatki”.

Nigdy nie jest za wcześnie na kontakt z muzyką!

Trzeci odcinek programu „Pora na Juniora” jest zaproszeniem do odkrywania świata dźwięków, rytmu i melodii. Gościni – Monika Madej, prowadząca zajęcia umuzykalniające dla maluszków (organizowane m.in. w siedzibie głównej Centrum Kultury Podgórza), opowiada o „gordonkach” i koncertach gordonowskich, dedykowanych najmłodszym (już od pierwszych miesięcy życia!) wraz z ich rodzicami lub opiekunami.
Oglądając go, dowiecie się m.in. kim był prof. Edwin Elias Gordon i dlaczego – w świetle wyników badań, które prowadził – nigdy nie jest za wcześnie na kontakt z muzyką. Przekonacie się też, jak wiele podobieństw można dostrzec między nauką mówienia i przyswajaniem języka muzyki oraz kiedy melodia i rytm są ważniejsze niż słowa. Będzie też o roli rodzica jako towarzysza i przewodnika po świecie muzyki oraz zachęcie do wspólnego muzykowania z dzieckiem, bez względu na obecność lub brak „wrodzonego talentu”. Zdradzamy także jak wyglądają koncerty gordonowskie – w czym są podobne, a czym różnią się od zajęciowych gordonek i dlaczego warto je uwzględnić w rodzinnym kalendarzu.

Na koniec podpowiemy, w których jednostkach Centrum Kultury Podgórza działają Kluby Rodziców oferujące zajęcia umuzykalniające dla maluchów, a które z nich organizują również tego typu koncerty oraz warsztaty.

Najważniejsza jest radość z muzykowania

W odcinku numer cztery przechodzimy od słuchania do grania. Gościni – Ula Bienia, z wykształcenia skrzypaczka i dziennikarka, czynny muzyk i prezeska Orkiestry Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, a także instruktorka gry na skrzypcach w filiach Centrum Kultury Podgórza – Forcie Borek oraz Klubie Płaszów, opowiada o nauce gry na instrumentach.
Oglądając go dowiecie się jak gra na instrumencie może wspierać wszechstronny rozwój dziecka i dlaczego nie każdy, kto zapisze się na takie lekcje musi w przyszłości zostać zawodowym muzykiem. Będzie też o tym: jak rozpoznać, czy dziecko ma predyspozycje do gry; jak zachęcić je do podjęcia tego wyzwania, i wreszcie, kiedy zacząć i jak wybrać instrument odpowiedni dla swojej pociechy. Podpowiemy również jak i gdzie dziecko może rozpocząć swoją muzyczną przygodę. Wyjaśnimy: dlaczego w stosunku do internetowych tutoriali warto zachować zasadę „ograniczonego zaufania”, dla kogo lekcje indywidualne z instruktorem będą najlepszym rozwiązaniem, a kiedy warto pomyśleć o zapisaniu dziecka do szkoły muzycznej. Zgodnie z przekonaniem, że najważniejsza jest radość z muzykowania doradzimy też, jak właściwie wspierać dziecko w procesie nauki: jak reagować na „kryzysy”, jak motywować, by nie zestresować, a także kiedy i dlaczego nie naciskać.

A na koniec wskażemy, w których jednostkach Centrum Kultury Podgórza dzieci mogą się uczuć gry na instrumentach i zaprezentujemy wachlarz dostępnych propozycji. Wyjaśnimy też gdzie na stronie ckpodgorza.pl znaleźć pełną ofertę w tym zakresie oraz jak sprawnie filtrować wyniki pod kątem interesującego instrumentu, preferowanego instruktora bądź lokalizacji, w której odbywają się zajęcia.

20 jednostek i pełen wachlarz zajęć i wydarzeń

Centrum Kultury Podgórza jest miejską instytucją kultury. Tworzy je siedziba główna (przy ul. Sokolskiej 13) i 19 filii, w tym większe placówki, takie jak: Centrum Sztyki Współczesnej Solvay, Dwór Czeczów, Fort Borek, Ośrodek Ruczaj i Teatr Praska 52 oraz mniejsze, osiedlowe ośrodki kultury – kluby: Aleksandry, Iskierka, Kostrze, Piaskownica, Przewóz, Płaszów, Rybitwy, Skotniki, Soboniowice, Swoszowice, Tyniec, Wola Duchacka, Wróblowice oraz Zbydniowice (szczegóły na: ckpodgorza.pl/nasze-filie). Wszystkie jednostki są zlokalizowane w prawobrzeżnej części Krakowa, na terenie historycznej dzielnicy Podgórze (obecnie obszar obejmujący dzielnice od VIII Dębniki do XIII Podgórze). Każda z nich ma w swojej ofercie cały wachlarz zajęć i warsztatów (od muzycznych, tanecznych plastycznych i rękodzielniczych, przez teatralne i edukacyjne po rekreacyjne) skierowanych m.in. do dzieci w różnym wieku oraz wydarzeń i  aktywności kulturalnych, organizowanych właśnie z myślą o najmłodszych.

Szczegóły są dostępne na stronie internetowej ckpodgorza.pl, w zakładce Oferta. Korzystając z dostępnych filtrów wyszukiwania (m.in. według grupy wiekowej, rodzaju wydarzenia/tematyki zajęć czy lokalizacji, w której się odbywają), łatwo i szybko można znaleźć ciekawe propozycje dla swoich pociech.
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
fotografie przedstawiające dzieci podczas zajęć kulturalnych i nagrania programu
1 /

Na skróty

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej.