Tynieckie Recitale Organowe Rok XLVI - Dariusz Bąkowski-Kois

Tynieckie Recitale Organowe
siedziba główna
dla seniorów
dla dorosłych
koncert
karta podgórze w kulturze
karta seniora

Tegoroczne Tynieckie Recitale Organowe – pod kierownictwem artystycznym Piotra Czarakcziewa – będą już 46. edycją wydarzenia. W letnie niedziele, we wspaniałych wnętrzach liczącego kilkaset lat Opactwa Benedyktynów w Tyńcu zabrzmią najwspanialsze utwory muzyki klasycznej w wykonaniu polskich wirtuozów organów. Ostatni z koncertów odbędzie się 23 sierpnia – wystąpi Dariusz Bąkowski-Kois (organy), a towarzyszyć mu będzie Krakowski Kwintet Harfowy.

Wszystkie koncerty w ramach Tynieckich Recitali Organowych XLVI będę organizowane z zachowaniem reżimu sanitarnego – zgodnie z wytycznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny ustalonymi przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla wydarzeń kulturalnych. Zakup biletów na wydarzenie jest równoznaczny z akceptacją regulaminu w zakresie warunków uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Centrum Kultury Podgórza związanego z przeciwdziałaniami COVID-19.

Organizatorami Tynieckich Recitali Organowych XLVI są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. Partnerem wydarzenia jest Dzielnica VIII Dębniki.

Program koncertu

Roque da Conceição (XVII/XVIII)
Batalha Famoza de 6° tom

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross BWV 622

José de Torres y Martínez Bravo (1670–1738)
Batalla de 5° tono

Jean Cras (1879-1932)
Quintette
Ferenc Liszt (1811-1886)
Ich hatte viel Bekümmernis (wg kantaty BWV 21)

Louis Vierne (1870–1937)
Prélude funèbre op. 4
Sortie op. 30 nr 6

Dariusz Bąkowski-Kois (*1973)
Toccata in g <la Folie d’Espagne>
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
Tynieckie Recitale Organowe 2019
1 /

DARIUSZ BĄKOWSKI-KOIS

Ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie organów prof. Józefa Serafina (2000, dyplom z wyróżnieniem). Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, pod kierunkiem kwal. II st. Magdaleny Czajki (2002/2003). Studia podyplomowe (2003/2004) kontynuował w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie: Privatuniversität Wien), w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz pianoforte).

Prowadzi aktywną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertował we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Włoszech, Rosji, Chinach, Meksyku, a także w Brazylii. Występował z recitalami w tak prestiżowych miejscach jak: (Archi)katedra św. Piotra w Trewirze, Katedra NMP w Antwerpii, Katedra św. Bawona w Gandawie, Katedra św. Salwatora w Brugii, Katedra św. Marcina w Utrechcie, Grote of Sint-Laurenskerk Rotterdam, Katedra św. Bawona w Haarlem, Grote Kerk NMP w Bredzie, Katedra NMP w Tallinnie, Archikatedra NMP w Moskwie, czy Narodowe Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis, realizując w ramach licznych koncertów partie solowe, a także organo obbligato, czy basso continuo. Był jurorem międzynarodowych konkursów organowych w Rumi i Łodzi oraz licznych konkursów ogólnopolskich.

Dariusz Bąkowski-Kois
fot. archiwum artysty

Od 1999 r. jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002 r. doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ (praca doktorska z zakresu historii mentalności szlachty polskiej początków XVIII wieku). W 2006 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego z zakresu instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w 2013 r. otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W 2014 r. ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studia podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie Szkołą Wyższą. W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie, od 2016 r. jest Kierownikiem Katedry Organów swej macierzystej uczelni.

KRAKOWSKI KWINTET HARFOWY

Zespół tworzony przez młodych absolwentów najlepszych europejskich uczelni muzycznych: flecistkę Amelię Lewandowską-Wojtuch, harfistę Adriana Nowaka, skrzypaczkę Marię Garstecką, altowiolistkę Paulinę Bargieł i wiolonczelistę Pawła Czarakcziewa. Za sprawą wspólnej inicjatywy członkowie kwintetu dzielą się pasją koncertując na scenach w Polsce i za granicą, odnosząc również sukcesy w konkursach międzynarodowych (II nagroda na VII Iberian Contest of Chamber Music with Harp w Madrycie w 2019 r.).
Krakowski Kwintet Harfowy, jako jedyny w Polsce profesjonalny zespół kameralny o tym nietypowym składzie, promuje muzykę kameralną stworzoną dla legendarnego Quintette Instrumental de Paris. Formację charakteryzuje miękkość interpretacji francuskiej (cyt. Isabelle Perrin) oraz pełnia i różnorodność brzmienia, dorównująca orkiestrze symfonicznej (cyt. Margit Anna Suss).

Krakowski Kwintet Harfowy
fot. archiwum artysty

Zasadniczą część repertuaru grupy stanowią utwory z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, w szczególności wywodzące się z francuskiego impresjonizmu. Oprócz kompozycji autorstwa m.in. Roussela, Crasa czy Tourniera, w programie kwintetu pojawiają się dzieła polskich kompozytorów takich jak Aleksander Tansman. Artyści. Nie ograniczając się do wykonawstwa muzyki impresjonistycznej, grupa stale poszerza repertuar o nowe pozycje, tworząc autorskie aranżacje utworów kameralnych i orkiestrowych oraz angażując się w projekty wykraczające poza ramy szeroko pojętej muzyki klasycznej. Zimą 2019 r. ukazała się debiutancka płyta zespołu „Świątecznie”, zawierająca nietuzinkowe aranżacje kolęd i pastorałek.

Do pobrania:

Wydarzenie z cyklu

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej.